PENGARUH KEWAJARAN HARGA DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PENGGUNA APLIKASI GO-FOOD

  • Luh Sukma Merta Dewi Universitas Ngurah Rai
Keywords: Fairness of Price, Quality of Service, User Satisfaction

Abstract

This research intends to determine the simultaneous and partial effect of price fairness and service quality on user satisfaction of the Go-Food application (a research problem for students of the Faculty of Economics and Business, Ngurah Rai University, Denpasar). Illustration dimensions were defined as the intentional collection method of illustrations from 72 people. Information analysis uses classical research, multiple linear regression analysis, deterministic analysis, F-test statistical analysis, and t-test statistical analysis. The findings confirm that the equality of price and service quality has a direct and clear impact on Go-Food user satisfaction as a simultaneous and local approach. Fairness of price and quality of service greatly affect the satisfaction of Go-Food application users.

References

Alma, Buchari. (2014). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: CV Alfabeta.
Assauri, S. (2015). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Atmaja, Dharmadewi., Cempaka, Ni Putu. (2016). Pengaruh Kewajaran Harga, Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pengguna Jasa Penerbangan Domestik Garuda Indonesia Di Denpasar. EKUITAS (Jurnal Ekonomi dan Keuangan). 15 (3), 370-395.
Gonius, N. (2013). Studi Deskriptif Tentang Customer Complaints Di Restoran WOK Noodles Di Galaxy Mall Surabaya. Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya. Vol. 1 No.1 (2013).
Gustava Kawi Putra, Komang Arya., Seminari, Ni Ketut. (2020). Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Dan Kewajaran Harga Berpengaruh Terhadap Kepuasan Pelanggan The Old Champ Café. E-Jurnal Manajemen. Vol. 9, No. 10, 2020: 3423-3442 ISSN: 2302-8912.
Kotler, Philip. (2008). Manajemen Pemasaran. Edisi 12 Jilid 2. Jakarta: Indeks.
Kotler, Philip., Kevin, Lane Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jakarta: Erlangga.
Krisnanda, AA. Bagus., Rastini, Ni Made. (2018). Pengaruh Service Quality Dan Kewajaran Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Warung Mina Di Kota Denpasar. E-Jurnal Manajemen Unud. Vol. 7, No. 9, 2018: 4657-4684 ISSN: 2302-8912.
Lonardo., Soelasih, Yasintha. (2014). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Lingkungan Fisik Perusahaan Kue Lapis Legit XYZ Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Membangun Word of Mouth Searah. Jurnal Manajemen. Vol. 11 No. 1 Mei 2014.
Nurma, Yunita. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Layanan Website Bank Syariah Terhadap Perolehan Informasi Nasabah (Studi BNI Syariah Kota Bogor). NISBAH: Jurnal Perbanka Syariah. 6(1), 30–41.
Panjaitan, J. E., Yuliati, A. L. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada JNE Cabang Bandung. DeReMa (Development Research of Management): Jurnal Manajemen. 11(2), 265-289.
Rahyuda, I Ketut., Atmaja, Ni Putu Cempaka Dharmadewi. (2011). Pengaruh Kewajaran Harga, Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pengguna Penerbangan Domestik GIA Di Denpasar. Ekuitas. Vol. 15 No. 3 September 2011: 370 – 395 ISSN 1411-0393.
Ratih, Andalusi. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Instrumen Penunjang Laboratorium (Studi Kasus Pada PT. Laborindo Sarana Jakarta). Jurnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, dan Humaniora. Vol. 1, No. 2, September 2018: 305 – 322.
Rufaidah, Popy. (2010). Persepsi Penumpang Jasa Transportasi Angkutan Umum Atas Kewajaran Harga. Jurnal Trikonomika. Vol 9, No 1 (2010): Edisi Juni 2010.
Sahrul, Muhammad., Dwijatenaya, Ida Bagus Made Agung., Silvana, Kardinar Wijayanti. (2022). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Salon Rosna di Desa Gas Alam Badak I Muara Badak). I-Con Media. Vol. 5 (1) 2022.
Schiffman, l.G., Kanuk, Leslie L. (2013). Consumer Behavior. 8th Edition. New Jersey: Prentice Hall.
Siti, Maimunah. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Persepsi Harga, Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Loyalitas Konsumen. IQTISHA Dequity. Vol. 1, No. 2, Tahun 2019, ISSN: 2622-6367 (Online).
Tjiptono, Fandy. (2013). Pemasaran Jasa –Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, Fandy. (2014). Service, Quality & Satisfaction. Edisi 3. Yogyakarta: Andi.
Tjiptono, Fandy. (2016). Service, Quality & Satisfaction. Yogyakarta: Andi.
Vranakis, S., Chatzoglou. P., Mpaloukas, A. (2012). Customer Satisfaction of Greek Mobile Phone Services. International Journal of Managing Value and Supply Chains. 3(4), pp: 43–54.
Walker, W. (2005) The Strengths and Weaknesses of Research Designs Involving Quantitative Measures. Journal of Research in Nursing. 10, 571-582.
Wina Premayani, Ni Wayan., Dian Maha Yoga, Gede Agus. (2019). Pengaruh Kewajaran Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Wina Rumah Kebaya. Jurnal Widya Manajemen. Vol. 1, No. 2, Agustus 2019.
Yasir, Attamimi., Johanis, R. Wanma. (2022). Analisis Pengaruh Suasana, Kualitas Pelayanan Dan Kewajaran Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Café La Baliza Kota Jayapura. Jurnal Ilmiah. Vol. 7, No. 4, April 2022.
Published
2024-09-30
Abstract viewed = 70 times
PENGARUH KEWAJARAN HARGA DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PENGGUNA APLIKASI GO-FOOD (STUDI KASUS PADA MAHASISWA FEB UNIVERSITAS NGURAH RAI DENPASAR) downloaded = 63 times